Rötjut och en framtidsutopi om en värld utan krig enligt en tio-åring.

 
 
Jag har transkriberat. Det är ett tråkigt jobb men det fattade ni ju för längesen eftersom jag inte blir klar. 
Barn har ju en tendens att svara med långa svar utan resonemang. Dock säger en av mina elever något fint, se här.

"En av mina elever- Om skolorna skulle bestämma att man inte skulle läsa historia, alltså skolorna från första början så skulle man inte veta om andra världskriget och då kanske någon skulle göra andra världskriget 15 gånger. För man vet inte vad som händer på jorden.

 En annan elev- Ett positivt sätt är att man glömmer bort att krig fanns och då vet man inte vad det är och då har man inte krig.

Sophia- Okej, menar du att innan man läste om historia i skolan så fanns det inga krig?

Samma elev- Jag menar i framtiden.

Sophia- Men vi har krigat innan vi kunde prata med varandra. Och vi har inte läst historia så länge i skolan.

 Samma elev igen- Men om historien glöms bort så glöms till och med det bort. Det var bara en ren chansning." 

Fina barn vilken vacker utopi, synd bara att människor älskar makt och att krig och våld är det främsta maktmedlet. 

 

Pratade nyligen med min person, jag önskar att han kunde komma hit och hänga med mig. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0